Czy wiesz, że…

Z dniem 1 kwietnia 2021 r. weszły w życie zmiany w przepisach, modyfikujące zasady wnoszenia opłaty za reklamowanie piwa.

Podmioty świadczące usługę w zakresie reklamy piwa są zobowiązanie do wniesienia opłaty w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi.
Obowiązek ten nakłada Art.  13 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2277 ze zm.).

Zakaz reklamy alkoholu (Art.  131 ww. ustawy)„Zabrania się na obszarze kraju reklamy i promocji napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem, że:

  1. nie jest kierowana do małoletnich;
  2. nie przedstawia osób małoletnich;
  3. nie łączy spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami;
  4. nie zawiera stwierdzeń, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych;
  5. nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu;
  6. nie przedstawia abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób;
  7. nie podkreśla wysokiej zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego;
  8. nie wywołuje skojarzeń z:
  • atrakcyjnością seksualną,
  • relaksem lub wypoczynkiem,
  • nauką lub pracą,
  • sukcesem zawodowym lub życiowym.”

Definicja reklamy napojów alkoholowych (Art.  21 ww. ustawy)

 „Publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi”

Co oznacza…

Podmioty wykonujące usługi będące reklamą piwa, zobowiązane do wnoszenia ww. opłaty, sporządzają zbiorczą deklarację miesięczną DRA-1 i składają ją w terminie do 20. dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym upłynął termin na wystawienie faktury za reklamę, zgodnie z przepisami o VAT. 

Deklarację składa się do urzędu skarbowego, przy pomocy którego wykonuje swoje zadania naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach VAT.

Opłatę tę wnosi się najpóźniej w ostatnim dniu miesiąca, w którym upłynął termin na złożenie zbiorczej deklaracji miesięcznej, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego wykonuje swoje zadania naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podmiotu.

Naczelnik urzędu skarbowego przekazuje kwoty wpłaconych opłat na rachunek Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów (art. 132 ust. 2, 3 i 5a ww. ustawy).

Uważaj na…

Nie składanie deklaracji i nie wnoszenie opat z tyt. reklamy piwa może spowodować sankcje administracyjne i karno-skarbowe.
 

Dlatego też należy zwrócić uwagę, czy podczas prowadzenia hurtowni/sklepu nie dochodzi do świadczenia usługi reklamy napojów alkoholowych (bez względu na procentową zawartość alkoholu w danym napoju), szczególnie, że opłaty za reklamę piwa zostały uregulowane w przepisach.
W sprawach nieuregulowanych do opłaty, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.).